Nama : Mohd Faizal B. Ahmad Norrahma Umur : 35Tahun Ahli : 02/02/2019 @ 2019 |
Latar belakang
En Faizal baru sahaja berkecimpung dengan perniagaan beliau pada sekitar usia 1 tahun. Beliau mendapat ilham membuka francais ketika melihat permintaan yang begitu tinggi terhadap makanan tersebut. Tambahan pula di Kampung Gajah masih kurang persaingan terhadap makanan takoyaki. Beliau diberi suntikan semangat oleh keluarga dan rakan-rakan untuk meneruskan perniagaan makanan takoyaki di tempat sendiri. Beliau juga banyak berkenalan dengan rakan-rakan beliau yang lain yang turut sama mempunyai minat untuk membuka gerai takoyaki di tempat masing-masing. Beliau banyak mengikuti kursus-kursus yang ditawarkan oleh agensi takoyaki bagi menambah ilmu, pengalaman dan langkah meningkatkan jualan. Berbekalkan dengan sedikit pengalaman niaga dalam makanan sebelum ni beliau berani mencuba dan melaburkan modal bagi membangunkan cawangan takoyaki di tempat beliau sendiri. Beliau telah menjalankan perniagaan ini bersama adik beradik serta keluarga sendiri.
Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI
Sebelum penglibatan PI, beliau banyak mencuba secara sendiri dalam aktiviti pemasaran dengan menggunakan kaedah facebook dan whatsapp group seperti mana yang pernah beliau lakukan semasa mula-mula berniaga makanan pada sebelum ini. Beliau juga tidak didedahkan dengan Dashboard Komuniti yang mana merupakan salah satu platform untuk beliau melakukan pengiklanan secara atas talian. Selain daripada itu beliau juga tidak didedahkan cara membuat pelekat bungkusan serta poster iklan menggunakan perisian Adobe Photoshop. Pendapatan beliau pada ketika mula beroperasi adalah sekitar RM800 sebulan
Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI
Melalui cadangan dan bimbingan dari petugas PI Kg Gajah, beliau kini telah banyak memanfaatkan media sosial sebagai salah satu platform berniaga dengan baik disamping penglibatan beliau dalam membuat iklan menerusi facebook page niaga sepertimana yang beliau mula rancangkan dahulu. Beliau juga bercadang untuk meningkatkan ilmu pengetahuan dalam kaedah copywriting di sosial media dan cara menarik pelanggan. Selain daripada itu beliau turut didedahkan cara efektif menggunakan FB Massenger untuk menarik minat dan memudahkan pengurusan dengan pelanggan. Pendapatan beliau kini sudah mampu mencecah RM2700 sebulan.
Penggunaan Facebook yang ditunjukkan oleh En Faizal dalam kegiatan pemasaran produk selainnya.
Gambar Gerai Takoyaki milik En Faizal
Produk makanan yang diniagakan di Takoyaki milik En Faizal
_____________________________________________________________________________________________________________